پرداختکاری فلزات نیازمند بهره مندی از دستگاه های بروز و پیشرفته صنعتی است، از این رو لازم است فعالان صنایع فلزی آشنایی مناسبی با انواع تجهیزات و دستگاه پرداخت کاری داشته باشند. کالاهای فلزی بسیار مختلفی وجود دارند که در جریان تولید خود، پرداخت می شوند، بدین ترتیب است که امکان استفاده از آنها به وجود می آید و به شکل مصرفی و کارآمد تبدیل می‌شوند.

چرا فلزات نیاز به پرداختکاری دارند؟

تمامی محصولات تولید شده فلزی، در جریان تولید دچار تغییر شکل و یا ایرادات کوچکی می شوند، برای مثال بر روی سطح خارجی آنها زوائد و ناهمواری های به وجود می آید که به سادگی رفع نمی شوند؛ پرداختکاری باعث می شود سطح محصولات یکدست و هموار گردد و خطوط و عیوب جزئی پیش آمده رفع شوند. در کنار همه اینها، پرداختکاری شرایط بهتری را برای شکل دهی و رنگ آمیزی به وجود می آورد. می دانیم که بسیاری از کالاها نیاز به تزئین و یا تغییر شکل دارند، پس لازم است پیش از انجام این کارها پرداخت شوند تا هیچ گونه عیب و نقصی نداشته باشند.

پرداختکاری فلزات چگونه انجام می شود؟

برخی از کالاهای فلزی نیز نیاز بالایی به آبکاری دارند؛ آبکاری یکی از روش های مرتبط با پرداختکاری است، در نتیجه این امور به دنبال هم انجام می شوند. نقص در پرداخت فلزات باعث می شود عمل آبکاری نیز به درستی انجام نشود و محصولات به دست آمده کیفیت و ظاهر زیبای لازم را نداشته باشند.

نقش دستگاه پرداختکاری فلزات در صنعت

فلز ماده ای سخت و مقاوم است، از این رو به سادگی نمی توان نسبت به سایش و پولیش زنی آن اقدام نمود؛ در صورتی که بخواهیم امر پرداختکاری فلزات را با دست و نیروی انسان انجام دهیم، راندمان کاری و کیفیت کاهش پیدا خواهد کرد و هزینه های زیادی نیز متوجه حال کسب و کارها خواهد شد. دستگاه های صنعتی پرداختکاری برای رفع این موضوع تولید و عرضه می شوند تا از این طریق کسب و کارها بتوانند با دقت، کیفیت و سرعت عمل بسیار بالایی کارهای خود را پیش ببرند و در هزینه های تولیدی خود نیز صرفه جویی نمایند.

اغلب این دستگاه ها برای کار به یک اپراتور کنترل کننده نیاز دارند، البته این موضوع نیز به نوع و مدل دستگاه ارتباط دارد، زیرا برخی از آنها عملکردی اتوماتیک دارند و صرفه اقتصادی زیادی را به دنبال می آورند. موضوع گفته شده باعث می شود هزینه های لازم در زمینه بکارگیری منابع انسانی کاهش پیدا کند، از طرفی کیفیت کار بالا می رود و تولید کننده می تواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. راندمان دیگر مورد مهم دیگری است که در پی استفاده از دستگاه های پرداختکاری افزایش پیدا می کند و موجب بهبود وضعیت سوددهی مشاغل می شود.

پرداختکاری فلزات چگونه انجام می شود؟

اغلب فلزاتی که روزانه از آنها استفاده می کنیم، سطح براق، زیبا و ایمنی دارند؛ این سطوح به خودی خود تولید نمی شوند بلکه لازم است وسایل پس از تولید نهایی پرداخت و سنباده زنی شوند تا بدین شکل در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرند. منظور از ایمنی که در بالا گفته شد این است که اغلب فلزات سطحی برنده دارند و می توانند برای دیگر وسایل محیط و یا مصرف کنندگان خطرناک باشند، اما این لبه های تیز و سطوح زبر در پی پرداختکاری از بین می برند و به امنیت کالا نیز افزوده می شود.

در تعریف جامع، به کلیه اموری که منجر به رفع نواقص سطحی، فنی و ظاهری محصول می شود پرداختکاری گفته می شود، البته این تعریف وابسته به آن است که برای پرداختکاری از وسایل و ابزارهای مورد نیاز و تخصصی این کار استفاده شده باشد.

برخی از مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای پرداختکاری فلزات عبارت هستند از:

  • نمد و گیلانس های پرداختکاری
  • سنباده های پودری و یا نواری
  • سنباده پودری سنگی و یا نواری
  • چسب نمد
  • واکس و مواد پولیش

عمل پرداختکاری انجام شده بر روی هر فلز نسبت به دیگری متفاوت است، زیرا این عناصر ویژگی های متمایزی دارند و نمی توان تمامی آنها را با یک مواد و یک روش پرداختکاری نمود. مدیران کسب و کارها و افراد فعال در این حوزه وظیفه دارند بر اساس کاربردهای خود و اهدافی که دارند محصولات مدنظرشان را انتخاب و خریداری نمایند تا بدین ترتیب بهترین استفاده و کارایی برای آنها به وجود آید.

ممکن است برخی از افراد نسبت به این مسائل آگاهی و اطلاعات کافی را نداشته باشند و نتوانند محصولات ایده آلشان را انتخاب کنند؛ تک ستاره پولیش برای این دسته از مشتریان خدمات مشاوره ای رایگانی را در نظر گرفته است. برای استفاده از این قبیل خدمات می توانید به ساده ترین شکل ممکن از طریق تماس تلفنی با کارشناسان و متخصصان مجموعه در ارتباط باشید و با بیان اهداف کسب و کار خود، اطلاعات کاملی را در رابطه با محصولات مورد نیاز دریافت نمایید.

انواع روش های پرداختکاری فلزات

در ابتدا لازم است یادآور شویم که تمامی این امور نیاز به دستگاه پرداختکاری دارند؛ انواع این دستگاه ها با شرایط ویژه در تهران پولیش عرضه می شوند و امکان مشاهده و دسترسی به آنها فراهم است.

آبکاری فلز

آبکاری به منظور ایجاد لایه ای پوشاننده بر روی سطح فلز انجام می شود، این کار باعث می گردد فلزات طول عمر و دوام بیشتری داشته باشند، هر چند آبکاری بر روی ویژگی های ظاهری آنها نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. برای آبکاری علاوه بر دستگاه پرداختکاری، به حوضچه ها و مواد شیمیایی مخصوصی نیز نیاز داریم؛ این موضوع بسته به آن است که آبکاری مورد نظر الکتریکی و یا غیرالکتریکی است.

همانطور که گفته شد در آبکاری تنها لایه ای نازک برای محافظت از فلز بر روی آن ایجاد می شود، اما در صورتی که فلز خود دارای برآمدگی و یا فرورفتگی باشد، با آبکاری رفع نخواهد شد؛ برای رفع مشکل بیان شده پرداختکاری انجام می شود تا پیش از ورود به مرحله آبکاری محصول از لحاظ ظاهری بهترین شکل ممکن را داشته باشد.

پولیش زنی

ایجاد سطحی براق و ظاهری خاص بر روی فلزات نیاز به پولیش زنی است؛ بدین شکل لایه زبر فلزات پوشانده شده و لایه ای صیقلی، براق و یکدست به وجود می آید. عمل پولیش زنی نیز در ارتباط با آبکاری است و دو جزء جدایی ناپذیر فعالیت های صنعتی فلزی هستند.

پرداختکاری با استفاده از پودرها

تمامی پودرهای پرداختکاری دارای خاصیت سایش هستند و باعث خوردگی سطح فلز می شوند؛ برای استفاده از این پودرها، نیاز به دستگاه های مخصوصی وجود دارد. دستگاه های پولیش پودری، مواد اولیه را با سرعت و فشار زیادی به محصول می زنند، در نتیجه برخورد پودرها با محصول، سطح پرداختکاری می شود و پوششی پودری نیز بر روی آن به وجود می آید.

خرید دستگاه پرداختکاری فلزات

با در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده می توان به اهمیت بسیار بالای دستگاه های پرداختکاری در صنایع فلزی پی برد؛ طبیعی است که صنعتگران همواره به دنبال خرید آسان و ارزان این قبیل محصولات هستند، به همین جهت تهران پولیش خدماتی را برایشان در نظر گرفته است.

خرید دستگاه پرداختکاری فلزات در تهران پولیش هم به شکل تکی و هم عمده صورت می پذیرد، از طرفی محصولات به دلیل عدم حضور واسطه ها از قیمت های کمتری نسبت به سطح بازار برخوردار هستند. ارسال به سراسر کشور و همینطور خدمات فنی و مشاوره ای از دیگران مواردی است که تهران پولیش برای مشتریان خود در نظر گرفته است.